Friday, February 13, 2009

VALENTINE'S DAY ???


Maafkan Anis kalau anis bukak topic nie..
Anis cuma pelik dan menjadi tanda tanya ???
Kenapa remaja begitu taksub untuk sambut 'Valentine's Day' or Hari Kekasih(bak kata mereka,guna ayat nie x la terikut sgt budaya barat) ..

Ya mungkin satu masa dulu anis akui anis sndri sambut 'Hari kekasih' nie. Tp itu dulu mungkin kurang membuka mata. Tp Alhamdulillah anis dah x terpesong.
Soalan yang selalu ditujui oleh mereka :-
"Anis valentine's nie sambut kat ne?"
"Anis bagi hadiah apa kt 99?
"Anis sambut sorg ker?"

uff...Pedih rasa telinga nie. Bukan niat nak marah cuma dlm kepala nie terfikir kenapa kita masyarakat melayu perlu terikut2 dgn budaya mcm nie?
Anis dulu pn pernah smbt Valentine's day tp tu sbelum tau sejarah disebaliknya!
Nak kata anis baik sgt... x jugak.... Tp anis dah boleh nmpk yang baik dan yang buruk.

Mcm yang anis tau sejarah 'Valentine's day'.....

Kisah seorang pemimpin kristian yang bernama Valentin. Beliau diberi gelaran Santo(gelaran sbg org suci oleh org2 kristian). Valentine telah dipenjarakan oleh Raja Claudius kerana menikahkan para-jurit dan muda-mudi secara diam-diam. Pada ketika itu Raja Claudius melarang para-jurit2 bernikah supaya para-jurit lebih agresif dan berpotensi untuk berperang. Valentine dihukum mati.
Sebelum dihukum bunuh, Valentine telah berkenalan dengan seorg gadis
(anak penjaga penjara itu). Gadis itu menjenguk beliau setiap hari hingga menjelang kematian Valentine. Valentine sempat mengirim sepucuk nota untuk gadis itu, yang isinya :-
"From Your Valentine"

Sejak tu, Paus Gelasius merasmikan 14 February 469 sebagai Hari Valentine bg memperingati Valentine!

Itu yang anis rajin nak tulis, tp mmg byk sejarah yg dikatakan tentang Valentine's day nie. Semua nye kristian yang mengasaskan.

Anis penah ingat ada skali anis dengar seorang uztaz kuliah pagi tv3. Dia ada sebut maksud sepotong ayat dari surah Al-Isra' ayat 36 :-
" Dan janganlah kau ikut sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuannya. Sesungguhnya penglihatan, pendengaran dan hati, semuanya akan dipersoalkan"


Jadi semua org boleh fikir kan yang mana baik yang mana buruk. Mungkin entry anis hari nie ade buat org sakit hati or what.
Anis minta maaf, bukan niat nak berlagak baik.
Tak... Anis cuma nak berkongsi.

*kalau ada salah anis harap lah diber teguran supaya boleh membentuk peribadi saya!


No comments: